محققان دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت سل های مورد استفاده در پیل های سوختی بورهیدریدی شدند

۳۰ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۹ کد : ۹۸۹۲ اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۱۱۷

محققان دانشکده شیمی دانشگاه تبریز؛ پس از یک دهه تلاش در قالب رساله دکتری موفق به طراحی و ساخت سل های مورد استفاده در پیل های سوختی بورهیدریدی شدند.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر میرقاسم حسینی استاد گروه شیمی فیزیک دانشکده شیمی دانشگاه تبریز مجری این طرح با اعلام این خبر اظهار داشت: پژوهشگران آزمایشگاه پژوهشی علوم و تکنولوژی الکتروشیمی دانشکده شیمی این دانشگاه، با اصلاح ساختار الکتروکاتالیست های مورد استفاده و روش های ساخت مجموعه الکترود – غشا موفق به بهبود عملکرد پیل های سوختی بورهیدریدی شدند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت جهان، منابع محدود سوخت های فسیلی و آلودگی های زیست محیطی ناشی از مصرف این سوخت ها باعث شده است که کشورهای جهان به دنبال منابع جایگزین برای سوخت های فسیلی باشند، یادآور شد: توسعه استفاده از انرژی های نو به الویت های پژوهشی کشورهای مختلف تبدیل شده است فناوری پیل های سوختی از جایگاه ویژه ای در حوزه انرژی های نو برخوردار است و امروزه در وسایل الکتریکی قابل حمل و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: در نتیجه آزمایشگاه علوم و تکنولوژی الکترو شیمی نیز از حدود 10 سال پیش فعالیت خود را در این زمینه با محوریت سوخت های مایع از جمله بورهیدرید آغاز کرده است. حجم و وزن کم، دمای عملیاتی پایین، راندمان سوخت زیاد ، پتانسیل مدار باز بالا، توان بالا، محصولات تولیدی غیر سمی و تکرار پذیری چرخه تولید بورهیدرید از مزایای پیل های سوختی بورهیدریدی است.

استاد گروه شیمی فیزیک دانشکده شیمی دانشگاه تبریز خاطر نشان کرد: تمام مراحل طراحی و ساخت سل های مورد استفاده در پیل های سوختی بورهیدریدی توسط تیم تحقیقاتی آزمایشگاه انجام و مورد بهره برداری قرار گرفته است و سل های ساخته شده هر ساله بازنگری و بهینه سازی شده اند.

به گفته وی همچنین در بخش تهیه مجموعه الکترود-غشا و نانو الکتروکاتالیست های مختلف به عنوان قلب تپنده پیل های سوختی بورهیدریدی نیز به موفقیت های قابل توجهی رسیده ایم. به طوریکه در مقاله چاپ شده اخیر با استفاده از کاتالیست های هسته – پوسته Pd@Ni بر روی آلوتروپی های کربنی به چگالی توان قابل توجه در جهان دست پیدا کرده ایم.

وی افزود: در طول یک دهه فعالیت پژوهشی که طی دو سال اخیر شاهد شکوفایی آن هستیم تاکنون چندین دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد (دکتر مهدی عبدالملکی، دکتر رعنا محمودی، نرجس رشیدی و مهدیه صادقی ) فارغ التحصیل و تحویل جامعه علمی کشور شده و نتایج حاصل در مجلات بین المللی معتبر با ضریب اثربخشی بالا به چاپ رسیده و در ادامه با توسعه همکاری های بین المللی آزمایشگاه در حوزه پیل های سوختی، وحید دانشوری دانشجوی دوره دکتری آزمایشگاه در شرف اعزام به خارج هستند.

بر پایه همین گزارش؛ قسمتی از نتایج کار پژوهشی رساله دکترای رعنا محمودی به سرپرستی دکتر میرقاسم حسینی استاد گروه شیمی فیزیک در مجله معتبر Applied Catalysis B: Environmental با ضریب تأثیر 14/229 به چاپ رسیده است.

از دکتر میرقاسم حسینی به عنوان یکی از اساتید پراستناد دانشگاه، تاکنون 170 مقاله در مجلات معتبر ISI و 25 مقاله در مجلاتISC  به چاپ رسیده است. تالیف یک جلد و ترجمه دو جلد کتاب، ارایه بیش از 200 مقاله در سمینارهای ملی و بین المللی و اجرای 20 طرح صنعتی ملی و بین المللی از دیگر سوابق علمی و پژوهشی این عضو هیئت علمی دانشکده شیمی است. کسب عنوان پژوهشگر برتر کشور، پژوهشگر برتر استان، پژوهشگر برتر دانشگاه، پژوهشگر برتر دانشکده شیمی، متخصص برتر بخش دانشگاهی جشنواره آبکاری ایران و متخصص برتر بخش صنعت جشنواره آبکاری ایران در سال های مختلف از جمله دیگر افتخارات این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز است. سردبیری مجله علوم و مهندسی خوردگی، مسئول راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه، رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه و ریاست دانشکده شیمی از سوابق اجرایی وی محسوب می شود.

 

 


نظر شما :